Jak vybrat elektrokolo

Jak vybrat elektrokolo

Nevíte si rady s výběrem Vašeho nového elektrokola a chtěli byste poradit? Nejlepší radu dostanete u nás přímo na prodejně nebo na telefonu.
Pokud už jste u nás byli a stále nevíte, které vybrat, tak si přečtěte následující článek. Ten Vám pomůže s dalším výběrem.

 

    Nejprve začneme výběrem motoru, máte na výběr ze zadních ,předních a středových motorů. Nejprve začnu předními motory, které už se dnes používají jen výjimečně. Jejich výhodou je dobré rozložení váhy kola a asi nejmenší zatížení všech součástí kola. Jejich hlavní nevýhodou je špatná trakce a tím způsobené pády z kola a obtížná výměna duše. Lepší variantou jsou zadní motory, které se používají na většině levnějších kol, jejich výhodou je dobrá trakce a to že se síla motoru nepřenáší přes řetěz. Velkou nevýhodou muže být přehřívání motoru, špatná výměna zadní duše a u těžších jezdců nebo v náročnějším terénu praskání drátů zadního kola.

 

    Samostatnou kapitolou jsou středové motory. Nejlepší a také nejdražší s největší možností výběru. Jejich výhodou je kompaktnost, dobré rozložení váhy kola, síla, torzní snímač (viz dále), nejlepší pohotovost a většinou úplné zakomponování do rámu, že skoro není poznat že jedete na elektrokole. Začnu silou, i když podle vyhlášky EU a zdravého rozumu se na kola montují jen 250W motory ale důležitější údaj je točivý moment, který udává reálnou sílu motoru v rozjezdech. Torzní snímač snímá jakou silou šlapete a podle toho dokáže dávkovat sílu motoru, díky tomu pokud při rozjezdu potřebujete hodně síly motor přidá hodně a pokud jen točíte nohami motor šetří energii.

 

    Pokud jste se rozhodli pro středový motor, je tu ale další problém. Jaký vybrat? Nejlevnější variantou je Bafang Max Speed, skvělý motor z Číny s velkou silou. Jedná se o nejprodávanější typ motoru. Druhým nejprodávanějším motorem je německý Bosch, motor vyrobený, vymyšlený Němci s jejich pečlivostí a pílí. Bosch má nejkvalitnější baterie ze všech elektrokol u nás prodávaných a jízda na nich je nepříjemnější a nejpohodlnější i díky jejich spojce, která při řazení ubere výkon motoru pro hladší zařazení. Další variantou jsou Yamaha motory, motory od Japonců, spolehlivé motory s agresivnějším nástupem síly pro sportovněji založené cyklisty.

 

    Další faktorem pro výběr kola je jeho dojezd. Ten je hlavně určen sílou přípomoci, který chcete používat. Pokud jste cyklista a elektrokolo chcete jen na přípomoc, ale pořád si chcete zasportovat, dojezd skoro řešit nemusíte, ten se i u těžších jezdců v horším terénu bude pohybovat přes 150 km. Problém může nastat pokud chcete jezdit jako na motorce  to se poté může dojezd kola zmenšit až na 40 km. Pokud patříte do druhé skupiny pohodlnějších cyklistů doporučuji vybírat kolo s větší baterii s alespoň 625 Wh baterií. Dalším faktorem je kopcovitost terénu a povrch po kterém jedete a váha jezdce.

 

    I když tady pořád mluvím o elektropohonu asi nejdůležitější částí je kolo jako takové, skoro všem bych doporučil koukat po kole horském, dojezd je sice o asi 5-10% menší než u kola trekového nebo silničního, ale pohodlí a prostupnost terénem to vynahradí. Zároveň elektrokolo je těžší než klasické kolo a širší pneumatiky Vám pomohou se stabilitou. Důležitou součástí každého elektrokola jsou kotoučové brzdy, bez kterých se takto těžká kola špatně brzdí. Pokud si chcete kolo, co nejvíce odlehčit doporučuji koukat po kolech se vzduchovou vidlicí, ta kolo odlehčí asi o kilo a hlavně zlepší pohodlí z jízdy.

 

Značky a typy elektromotorů

   BOSCH
Tyto typy Německých elektromotorů se středovým umístěním jsou ideální, díky nízkému těžišti a rozložení váhy kola. 
Nejnovějším a zároveň nejlepším modelem je BOSCH Performance CX-2020. Inovací se motor dočkal v oblasti hmotnosti, která klesla z původních 4 na 2,96kg a také novým vyladěným režimem eMTB, který umí intuitivně přepínat mezi režimy Turbo a Tour a upraví dopomoc při šlapání adekvátně stylu jízdy a intenzitě vašeho šlapání. Dalším vylepšením je režim Turbo, který má nyní o 40% větší podporu. Větší převodník také lépe pracuje s přímým převodem, díky tomu si při vypnuté asistenci připadáte jako na klasickém jízdním kole. V neposlední řadě se také změnila vzdálenost mezi klikami a to na přirozenějších 175mm.

BOSCH Performance CX 4 generace

Máte-li rádi rychlou jízdu plnou adrenalinu, je pro vás tento model to pravé. Kroutící moment si snadno poradí s náročným terénem. Turbo režim vás pak dostane až na 25km/h a to i v terénu, takže si sportovní rychlou jízdu užijete kdekoliv a hlavně bez přehřívání. Tento typ pohonu najdete na těch nejvybavenějších horských elektrokolech. Řazení rychlostních stupňů je velmi dynamické. 
Kroutící moment: 85Nm
Rychlost: 25km/h
Váha: 2,9Kg

 

BOSCH Performance Line

Performance Line je vhodný pro svižnou a sportovní jízdu. Pohonu nechybí dostatečná míra asistence a i při nízké kadenci šlapání získáte potřebný výkon i při rozjezdu v terénu. Tyto motory mají nejšpičkovější krosová elektrokola.
Kroutící moment: 60Nm
Váha: 4Kg

BOSCH Active Line Plus

Vyniká velmi tichým chodem a tedy minimální hlučností. Díky absenci vnitřní převodovky oceníte přímý přenos energie. tato řada je určena do městského ruchu a k turistickým výletům. Zdobí horská a krosová elektrokola a to s velmi zajímavou, dostupnou cenou.
Kroutící moment: 50Nm
Váha: 3,2Kg

BOSCH Active Line 

Je vhodný pro rekreační jízdu v poklidném tempu. Ideální jako dopravní prostředek do zaměstnání či za nákupy. Jeho výhodou je nízká váha.
Kroutící moment: 40Nm
Váha: 2,9Kg


   BAFANG
Tento Čínský výrobce se za posledních pár let dokázal zařadit mezi špičku mezi výrobce elektromotorů. Svou klientelu si získal nejen díky příznivé ceně, ale také kvůli jeho spolehlivosti, tichosti a odolnosti. Jedná se o velmi zajímavou alternativu v poměru cena/výkon.

Bafang Max Drive

Tento středový motor má vysokou účinnost, přesto je velmi tichý a spolehlivý. Za příznivou cenu tak získáte kvalitní elektromotor s velkým točivým momentem na jehož testování se podílela i Český výrobce elektrokol Apache.
Kroutící moment: 80Nm
Váha: 3,8Kg

Bafang Modest

Levnější varianta Modest má pouze integrovaný senzor otáček, dávkování není sice tak plynulé, ale svou spolehlivostí se stále jedná o velmi zajímavý kousek. Díky absenci torzního snímače je tento typ motoru vhodný spíše na silnici nebo do lehkého terénu, kde vás plynulost nebude tolik limitovat.
Kroutící moment: 80Nm
Váha: 3,6Kg

Bafang Max Drive M500

M500 je vybaven torzním snímačem jehož řídící jednotka je schopná regulovat výkon motoru podle síly jakou jezdec šlape do pedálů. Motor má plynulý a tichý chod a to poznáte hlavně při přeřazování a to i do kopce. Motor podporuje snímač řazení (Gear senzor) a jeho maximální rychlost je 25 respektive 45km/h.
Kroutící moment: 95Nm
Váha: 3,3Kg

Bafang Max Drive M420

Vylepšený elektromotor dříve označený jen jako Max Drive nabídne dostatečný výkon i kroutící moment. Od předchůdce se liší osou s uchycením klik na tisícíhran. Jedná se nejlepší elektromotor v segmentu střední třídy. 
Kroutící moment: 80Nm
Váha: 3,6Kg

Odeslat článek známému   Vytisknout